Marcová výzva │Ako to dopadlo?

3/26/2018

Krásny začiatok týždňa prajem! Ako iste vieš, alebo možno aj nevieš, na začiatku tohto mesiaca, som odštartovala moju "výzvovú" rubriku, pričom si budem každý mesiac nastavovať nejaký cieľ, čoho by som chcela robiť viac, menej, lepšie, poctivejšie, a podobne. Na marec, ako prvý mesiac mojej challange, som si dala za úlohu dodržiavať 21 dní, takzvanú nealergénnu očistnú diétu, a v tomto článku ti napíšem, ako to dopadlo. Všetko o tomto programe si môžeš prečítať na ich stránke alebo v mojom článku, aby som sa v tomto mohla rovno vrhnúť na zhrnutie. Tak poďme na to! 

Čo som jedla:
Čiže ešte raz, Cleanse program je taká očistná diéta, ktorá trvá 21 dní, počas ktorých nemôžeš jesť lepok, laktózu, cukor, sóju, alergénne ovocie alebo zeleninu, ako citrusy, banány či paradajky, nemôže sa piť ani alkohol či káva. Zoznam potravín, ktoré môžete jesť a nemôžete, nájdete na ich stránke podrobne rozpísané. Čiže, môj jedálniček sa skladal najmä z jabĺk, špenátu, ďatli, orechov, kuracieho mäsa, mrkvy, strukovín, quinoi, batátov a čistej vody. Tento program má aj svoje prípravky, ktoré by sa mali počas tejto očisty používať, no tie som ja nemala, keďže sú, povedzme si na rovinu, dosť drahé. Svoju stravu som však dopĺňala vitamínom D, probiotikami a rybím (kryl) olejom. Skúšala som si tiež párkrát pridať proteín do ranného smoothie, či ma viac nezasýti, no absolútne som necítila rozdiel, takže som ho ďalej nepoužívala.

Ako to prebiehalo: 
  • V prvý deň to bolo jednoduché, urobila som si smoothie ráno, dala som si zdravý obed, urobila som si smoothie večer, a tak vlastne bola natešená, že budem mať jedlo urobené zakaždým rýchlo, bude to ľahké a ničím zložité. Hneď v druhý deň sa mi však moje predstavy narušili. Bola som strašne hladná, nervózna bolela ma hlava a mala som chuť hneď v ten deň s tým celým skoncovať. Do konca prvého týždňa, som si pomaly na všetko zvykala, musela som deň-dva dopredu myslieť na to, čo budem jesť na ďalší deň, keďže napríklad také strukoviny je dobré nechať postať celú noc vo vode, či kurča rozmraziť. 
  • Ďalších pár dní už išlo ako po masle, mala som celkom dosť veľa naštudovaných chutných receptov, nebola som hladná, bolo aj vidieť, že chudnem, mala som veľa energie a vôbec som nebola taká unavená.Potom nastal problém zvaný maturita. Bola som vkuse unavená, nervózna, že musím jesť zdravé veci, keď som si chcela dať čokoládu na nervy alebo víno na pokojnejší večer. Bola som nervózna, keď som išla do školy maturovať a v to ráno si pripraviť 4 dózy s jedlom, pretože som si nemohla ísť dať narýchlo bagetu. No a nehovoriac o tom, že po maturite išli všetci oslavovať a ja som pila vodu s citrónom.
  • Po maturitnom týždni som mala chuť s tým celým už skoncovať. Jedlo, ktoré som jedla mi síce chutilo, no bolo to v mnohých prípadoch veľmi obmedzujúce, napríklad, keď sme mali cez víkend oslavu a všetci do seba tlačili čokoládový koláč so šľahačkou a ja som mala pred sebou orechy. Začalo mi pomaly chýbať moje obľúbené jedlo, no a najhoršie bolo, že po tých stresujúcich dňoch, keď som mala stiahnutý žalúdok a posledné načo som myslela, bolo jedlo, tak po maturite som nemala, čo robiť a všade som videla iba jedlo. Bola som straaašne hladná, a keď som si pritom čítala Zuzkinu review na tento program, tak som neveriac krútila hlavou, že ako ona mohla byť sýta. :D 
  • Posledný týždeň, aj keď som to chcela vzdať a už počas neho prejsť na normálnu stravu a nemať ešte ďalších 7 dní po tých 21 na také ukončenie celého toho procesu, tak som zaťala zuby a vydržala to. 

Čo som porušila: 
Keďže to bol taký hektickejší mesiac, bolo naozaj náročné dodržať všetko do bodky. Asi dva krát sa mi stalo, že som mala namiesto smoothie na večeru normálne jedlo, pretože som bola vonku a nemala som chuť si zase všetko odopierať a zakazovať lebo potom si k tomu človek iba zbytočne vytvorí ešte väčší odpor. Mala som párkrát po jednej kocke horkej čokolády 81%, pretože prosto fakt som bola z tých maturít hotová. Jedla som banány lebo takmer žiadne ovocie z toho zoznamu teraz nerastie a nie je dostupné, takže musela som tie banány do jedálnička doplniť. Taktiež na začiatku, keď som bola ešte viac hladná a nebola zabehnutá potravinami doma, tak som si dala ryžové chlebíky na rýchle zasýtenie. No a pár krát sa mi stalo, že som si myslela, že danú vec mám na zozname a potom neskôr som zistila, že ju nemôžem jesť, ako napríklad jahody, hrozno alebo bravčové mäso.

Čo mi chýbalo: 
Keď som začínala, veľmi som sa bála, že to nevydržím bez sladkého, polievok, klasickej ryže či bez lepku, pretože moje desiate a olovranty boli zväčša o nejakom chlebe alebo som si dala jogurt, či aspoň kukuričný kreker, no všetky tieto potraviny, som musela vyradiť. Naopak, tieto jedlá mi vôbec nechýbali. Chýbali mi maličkosti, že som si na cestoviny nemohla postrúhať syr alebo ku kuraciemu mäsu dať tatársku omáčku. Chýbala mi kukurica aj hrášok ako príloha, olivy a večere. To, že som mala na raňajky smoothie, bolo fajn, ale to, že som ho mala aj na večeru mi nevyhovovalo, chýbala mi teplá strava aspoň 2-krát do dňa. 

Celkové dojmy a pojmy:
  • Cleanse program je určite skvelý na očistu tela. Vôbec mi po jedlách nebolo ťažko, ani jeden jediný deň som nemala nafúknuté brucho a jednoznačne som aj schudla.
  • Určite som pociťovala menej únavy, a aj keď som spala kratšie, tak som deň zvládla s omnoho väčšou dávkou energie.
  • Mne osobne to veeľmi pomohlo si rozšíriť obzory, čo sa jedla týka. Mám viac inšpirácie a kombinácií, čo a ako môžem jesť, dokonca aj to čo mám rada bežne, len v zdravšej forme.
  • Čo sa týka ešte výhôd, ani nehovorím, že má človek ozaj dobrý pocit, že robí pre seba niečo dobré a jeho telo prijíma naozaj zdravé potraviny. 
  • Mojou chybou som si to zhoršila tým, že som robila túto diétu počas jedného z najstresujúcejších období a to mi, tak trochu určite pokazilo celkový efekt. Ale zase keď sa nato tak s odstupom pozerám, tak mi to aj možno pomohlo, lebo keby som sa počas tých dní napchávala rýchlymi polotovarmi a hlúposťami, tak by mi mohlo byť viac zle, mohla som byť ešte viac v strese alebo mať menej energie. 
  • Taktiež odporúčam túto očistu robiť aspoň v apríli alebo máji, keď je viac dostupného a čerstvého ovocia aj zeleniny, pretože ja som mala ozaj problém zohnať viacero položiek, ktoré som mohla. 
  • No a najhoršia vec na vlastne všetkom, čo chceš robiť inak je, keď žiješ s viacerými osobami, ktorí nerobia a nezúčastňujú sa toho, čo ty. Ja som si varila zelený hrach, cícer a quinou a pri mne moja malá sestra obedovala pizzu, ja som mala na večeru cviklové smoothie a oni mali jušku s domácimi klobásami alebo, ako som už vyššie spomínala, ja som jedla orechy a oni zmrzlinu, koláče, víno, chlebíčky a neviemeštečovšetko. Vtedy som si vlastne uvedomila, že Zuz to išlo preto tak jednoducho lebo bola sama a nikto ju ničím neprovokoval, zatiaľ čo ja žijem s ďalšími 4 ľuďmi a každý si papá, čo chce po svojom.

Pre a proti:
Ja si myslím, že sú iba pre. Konečne mi nie je po každom jedle zle, jem zdravé veci, robím konečne dobrú vec pre moje telo, dávam mu živiny, ktoré naozaj potrebuje a nie sú napichané akýmikoľvek hormónmi. Pre mňa táto diéta nebola 21 dňová, pomohla mi tak veľmi a zvykla som si na ňu, tak ľahko, že v nej budem ďalej určite pokračovať. Samozrejme prispôsobím si stravu, aby som nebola toľko hladná a nebude to také prísne, ale smoothie budem naďalej piť na raňajky, avšak keď budem mať chuť na hrianku s maslom, tak si ju dám. Budem určite pokračovať s takouto rozmanitejšou stravou, jesť zdravšie kombinácie, nerobiť si omáčky z laktózy, ale z brokolice, cíceru či kelu. Dávať si humus na všetko a ku všetkému, jesť tekvicu, strukoviny, cviklu, špenát, či iné jedlá, ktorým som sa doposiaľ vyhýbala veľkým oblúkom. A určite sa budem snažiť naďalej minimalizovať sladké, i keď na taký čokoládový koláč sa už veľmi teším. :)

8 komentárov:

  1. Haha,akurát včera som si spisovala veci, ktoré si musím nakúpiť a od budúceho pondelka začínam tiež. Neviem ešte, či úplne na 21 dní alebo to troška skrátim. Tvoj článok ma troška demotivoval (:D), že si mala chuť na jedlo, pretože toho sa dosť bojím a na čokoláde som závislá a predstava, že mám byť bez nej je hrozná. Zo Zuz článku sa mi zdalo, že jej to išlo v pohode a bola vždy najedená. Chcela by som to ale podstúpiť hlavne kvôli tej čokoláde, pretože so mnou je to naozaj zlé a deň bez nej snáď už ani neprežijem. Troška ma zarazilo, že sa nemôže jesť napríklad banán, ryža alebo rajčiny, čo sú veci, ktoré by som sama určite do toho zaradila. Určite to vyskúšam, budem sa snažiť počúvať svoje telo, nehnať to do extrémov ale snažiť sa vydržať. Tiež jarná očista organizmu nie je určite naškodu. Jediné šťastie je, že mne dosť všetky tieto zdravé veci chutia, smoothies si rada robím na raňajky aj teraz, každý večer si ho už neviem predstaviť, ale uvidím :) ♥

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Konvalinka26 marca, 2018

      Čooo, nie ja som nechcela demotivovať. Tento program je naozaj skvelý, konečne mi nebolo zle, cítila som sa menej unavená, mala som viac energie jediné, čo bol problém bolo ozaj, že som bola asi viac hladná, preto som sa niekedy na večeru najedla normálne lebo mi smoothie nestačil. Ja osobne som veľký milovník čokolády, ale tá mi absolútne nechýbala a aj keď je už potom, tak ju nejem, pretože som si odvykla. Ako som písala, čakala som, že mi budú chýbať úplne iné potraviny, než mi chýbali, takže v tomto je to ozaj hračka. Ryža sa napríklad jesť môže, len nie klasická biela, ale čierna alebo hnedá, a síce vyzerá na prvý pohľad hnusne, tak chutí v pohode. :)

      Určite netreba robiť nič nasilu a do ničoho sa nútiť, podľa mňa je nápomocných aj 7 dní, nemusí to byť celých 21. :)

      Odstrániť
  2. V prvom rade máš u mňa obdiv, že si sa aj napriek všetkým lákadlám okolo seba nevzdala a dokončila výzvu! :D No čo je podľa mňa ešte viac super je to, ako to ovplyvnilo tvoje stravovanie aj po výzve - a ty si sa rozhodla pokračovať ❤
    A STYLISH BEE // Facebook Page

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Konvalinka29 marca, 2018

      No úprimne, samu ma to prekvapilo, ale som zato veeľmi rada! Ďakujem♥

      Odstrániť
  3. To ti gratulujem! Ja by som to asi nedala a už vôbec nie v takom hektickom období ako sú maturity. Vtedy som sa po x rokoch napchávala merci čokoládou od nervov :D
    Od minulého týždňa som kvôli ekzému vyradila pšenicu a kvasnice a musím povedať, že už to je celkom tough. Najmä na tú prípravu, keďže upiecť niečo z kvásku trvá tak deň. Ešteže mám takú skvelú maminku♥ Sladké som veeeľmi obmedzila, také tie typické keksíky, čokolády a koláče a keď už som prekonala tú ťažkú fázu, je to vpohode.

    A ďakujem ti za ponuku na pomoc s tým designom. ♥ Kam by som ti mohla napísať?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Konvalinka29 marca, 2018

      Na ekzém odporúčam vylúčiť laktózu, moja sestra má s ním obrovské problémy, a toto jej veľmi pomohlo. No áno, nebolo to jednoduché, ale všetko sa dá, keď sa chce! :)

      Nemáš zatiaľ vôbec za čo! Ja nie som síce profík, ale tak niečo sa mi podarilo pár krát vytvoriť, tak ak ti budem vedieť pomôcť, tak rada pomôžem. :) Môžeš ma kontaktovať asi najprv na instagram, a tak sa dohodneme. :)

      Odstrániť
  4. Obdivujem ťa za to, ako si to zvládla. Klobúk dolu. Už len z toho dôvodu, že si mala maturitné obdobie. To bolo pre mňa snáď najviac stresujúce obdobie ever a mala som čo robiť aby som do seba nedala všetky sladké veci, ktoré som mala po ruke. Ja by som teda asi mala problém s tým sladkým. Aj keď aj ja sa dosť snažím žiť "zdravšie". Nie je to problém dovtedy, kým som s priateľom, keďže je vegán, takže si osobitne varíme a vtedy sa cítim skutočne najlepšie. Avšak, sama sa tak regulovať neviem. Mám podobný problém ako ty, moji rodičia jedia úplne iné jedlá a je mi občas blbé povedať mamke, aby mi zvlášť navarila. A tak zjem to, čo doma máme. Ale snažím sa do školy nosiť zdravšie veci. Ak mám ráno čas, spravím si šalát. Každopádne, veľmi si ma týmto inšpirovala k tomu, aby som sa snažila o niečo viacej. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Konvalinka29 marca, 2018

      Ďakujem! Ja som sa tiež bála ohľadom sladkého, ale totálne som si odvykla a teraz mi vôbec nechýba, aj napriek tomu, že som ho pred mesiacom jedla každý deň.:) No moji rodičia jedia práveže ešte zdravšie, než ja, len akurát, keď som mala tú diétu, tak boli také príležitosti, čo sa jedlo viac nezdravšieho, a hlavne toho, čo som ja nemohla.
      Podľa mňa každý malý krôčik vpred je super! Len si treba veriť a nebrať to ako prekážku.:)

      Odstrániť

Ďakujem ti krásne za tvoj čas, podporu aj komentár.♥

newer older Domov