social icons

search

Ďalšie články

Ako sa stala ekológia konzumnou

Je to už rok aj niečo, od kedy som sa ponorila do bezodpadového života. Vtedy táto téma ešte nebola populárna, len málo ľudí sa o ekologický životný štýl zaujímalo a jediné mená, ktoré sa spájali s touto problematikou boli Bea Johnson a Lauren Singer. Za ten rok sa to úplne obrátilo, z ekológie sa stal trend a myslím si, že môžem povedať, nový konzumerizmus.
Vysvetlím. Keď som si ako "eko amatér" zadala do googlu, čo mám robiť, keď chcem byť zero waste, väčšinou hneď prvý bod bol, že mám nahradiť plastové slamky za kovové, sklenené alebo bambusové. Prvý bod=prvá chyba. Ja som to však vtedy nevedela, a tú nerezovú slamku som si kúpila. Prečo je to chyba? Pretože tú slamku nepotrebujete, minimálne ja som ju za tú dobu, ešte ani raz nepoužila. Je to určite dobrá alternatíva pre starých ľudí, malé deti alebo ako náhrada do nejakého drinku v bare, avšak, je veľmi malá pravdepodobnosť, že si na ňu aj reálne spomeniete, keď do toho baru pôjdete, a práve preto ostáva nevyužitá. Druhý bod je vlastná fľaša. Áno toto je naozaj obrovský záchranca pred zbytočne vyhodeným plastom do koša, ibaže v tomto bode som urobila chybu ja. Písala som články a dávala fotky, s tým, že si máte kúpiť napríklad fľašu od Retap, čo je naozaj dobrá fľaša, ale teoreticky si ju vôbec nemusíte kúpiť. Totižto, určite sa u vás doma nájde akákoľvek iná sklenená fľaša, ktorú môžete používať na pitie denno denne. Práve to je ekologické, že využijete niečo, čo už doma máte, namiesto toho, aby ste kúpili novú vec. Rovnako, ako aj využívať doma všetky tašky, igelitky, sáčky a vrecúška, namiesto kupovania nových. Veď aj ten nový bum bol zistený, že pri výrobe plátených tašiek sa vytvorí viac odpadu, ako pri používaní igelitových.

Preto ma mrzí, že som tomuto obrázku nekládla väčšiu váhu. Práve on hovorí o tom, že ekológia a uvedomelosť je o znovu používaní, opravovaní, vyrábaní si, odmietaní, recyklovaní, zmenšovaní, výmene a ďalších iných alternatívach. A naopak, jeden človek povie, buďme uvedomelí, no hneď za tým, si kúpi ústnu vodu v sklenenej fľaši, čo je síce ekologické a určite na prírodnejšej báze, než Listerine, ale komu načo treba reálne tú ústnu vodu? Nestačí zubná pasta? A to sú presne tie drobnosti, ktoré si uvedomíte až neskôr, ktoré zistíte, že vôbec nepotrebujete a práve to, je uvedomelé zmýšľanie.  

Je mi smutno z toho, že všetky články typu: "10 eko výmien" vás iba nahovárajú na to, že máte teraz hneď zahodiť šampóny, zubné kefky, krémy, hubky na umývanie riadu, aviváže, vreckovky a mnoho ďalšieho, čo tiež stálo nejaké peniaze, čo už tiež bolo vyrobené a vy ste si to kúpili a teraz to všetko zahodíte do koša, aby ste mali zelenšiu vec doma, a pritom to vôbec nedáva zmysel. Ja ešte stále používam tekuté shower gély v plastových fľaštičkách, pretože sa mi ich na moje sviatky nazbieralo toľko, že netuším kedy ich miniem, ale je mi ľúto ich teraz zahodiť do koša, poprípade vyliať do umývadla a fľašku vyseparovať do plastov. Bohužiaľ, aj ja som si myslela, že toto je cesta, aj ja som hovorila o kúpe slamiek, bambusových kefkách, šampúchoch, plátených taškách a neviemeštečomvšetkom a napokon sa z toho stali iba omyly, no o tom potom. 

Nehovoriac, že doposiaľ bol number 1 problém v slamkách a absolútne nikto nehovoril o tom, aké znečistenie spôsobuje samotný mäso priemysel. Môžeme my nakupovať jedlo do vlastných vrecúšok, oblečenie v second handoch alebo nekupovať na Valentína rezané kvety, ale keď budeme pravidelne papať mäso a spolu s ním živočíšne produkty, spôsobujeme omnoho väčšiu neplechu, ako keby sme si teraz balili v obchode, každé jedno jedlo zvlásť do igelitky. To však tiež nebudem ďalej rozvádzať, pretože tento článok by bol na dlho. Najlepšie vám to zhrnie dokument Cowspiracy, veľmi odporúčam, je life changing. 

Pointa však je, že život bez odpadu, ekologický, zelený, prírodný alebo nazvite si ho, ako chcete, nie je len o tom, že vymeníme vatové tampóny za látkové, je to omnoho viac. Nesie obrovskú myšlienku, posolstvo a to pravé či správne uvedomenie si, len každý ho pochopí inak, neskôr, postupom času alebo možno hneď v prvej chvíli si povie, že tá Konvalinka robí blbosť, že si kúpila všetky tie eko náhrady. A ja tomu človeku úprimne a zo srdca gratulujem a závidím, pretože kiežby som bola aj ja taká všímavá a došlo mi to skôr. No zároveň všetko zlé, je na niečo dobré, a myslím, že až keď človek začne byť danou vecou presýtený, zistí, koľko "škuliniek" a chytákov, a možno aj nedostatkov v sebe skrýva. Takže od teraz bude môj blog asi trošku iný, články nebudú vychádzať často, lebo každú jednu vec chcem testovať aspoň pol roka, kým o nej napíšem, pretože o mnohých som sa práve presvedčila ešte po dlhšom čase, že boli chybami a práve o tých aj urobím novú rubriku s názvom "Omyly." Dovtedy vám všetkým prajem veľa šťastia, energie a rozmyslu, pretože koniec koncov tá ekológia je naozaj jedná veľká veda.

P.s.: Naozaj si skoro nič nemusíte kúpiť. Všetko sa dá, znovu použiť, prešiť, zašiť, opraviť či vyrobiť. Nepodľahnite ekologickému konzumerizmu, pretože i keď je zelenší, naďalej ostáva konzumný.

- S láskou vaša Konvalinka

Komentáre

  1. Ja som tiež spravila zopár takých impulzívnych nákupov, ale neľutujem ani jeden z nich, lebo všetky využívam. Začala som ich využívať až po tom, čo som sa rozlúčila so starými plastovými vecami; ale nie preto, že by som chcela silou mocou teraz vyzerať "eko", ale preto, lebo už naozaj bol čas, aby išli do koša. A preto si myslím, že je dôležité, aby sa predsa len písalo o tom, ako nahradiť bežné veci doma za lepšie. Nie vyhodiť staré (neviem, ja som sa zatiaľ ešte nestretla s tým, aby niekto niekoho vyslovene povzbudzoval do toho, aby teraz hneď vyhodil všetky plastové tašky a kúpil si desať látkových), ale vedieť, aká existuje alternatíva. Ja sama sa doteraz stretávam so zaujímavými možnosťami, ktoré mi pomôžu nahradiť veci, o ktorých som si ani nemyslela, že sa nahradiť dajú – a tiež to viem iba vďaka článkom a videám zameraným na tieto swapy. Lebo problém nie je v tom, že by niekto niekoho nútil kúpiť si kovovú slamku (ja som si tiež kúpila a milujem ju, vďaka nej pijem oveľa viac vody), ale v ľuďoch a v tom, že už máme proste tak do hlavy vryté, že musíme nakupovať, že je veľmi ťažké proti tomu bojovať. A je to to isté ako keď prídeme do fast fashion reťazca a vidíme nejaké super zľavy – volá nás to, aby sme si to kúpili, lebo vidíme, že nakupujú aj ostatní, a je to super cena, výhodná ponuka, a je to trendy. Keď potom vidíme, že si niekto kupuje plátenky a bambusové odličovacie tampóny, tiež má nutkanie si ich kúpiť, lebo vidí, že to robia ostatní, sú za super cenu, a tiež je to trendy. Ak by sa teraz spustila vlna kupovania traktorov, tak si ich tiež ľudia kúpia – lebo ich má sused, kamoš a kolegovia, lebo sú za parádnu cenu a proste preto, že je to momentálne cool. A preto je pochopiteľné, že aj reklamy sa nás teraz snažia namotať, aby sme si "eko" veci kúpili – tak proste funguje marketing. Spoločnosti vidia, čo "sa nosí" a čo ľudí zaujíma, a automaticky to využijú – a my zase kupujeme. Všetko je to celé prepojené, na hodinách, ktoré som mala z katedry marketingovej komunikácie, som často sedela s otvorenými ústami. Ja plne chápem tvoj postoj k týmto veciam, ani ja nie som dvakrát nadšená, keď vidím to plytvanie, ale nie je to vina zero waste, je to vina nás – ľudí. A keď všetci zmeníme svoje zmýšľanie a prestaneme mať pocit, že čím viac, tým lepšie, aj zero waste dostane naspäť svoj pravý zmysel. ❤
    BEE A CHANGE // Facebook Page // READ ABOUT "QUESTIONS TO ASK YOURSELF"

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Ďakujem ti krásne za tvoj čas, podporu aj komentár.♥

Instagram